Oefening OO code schrijven
Meetkundige vormen tekenen op de console.
Doelstelling
We breken het tekenen van vormen op in methoden die slechts één iets uitvoeren (het SOLID patroon). Vormen bestaan uit lijnen en lijnen uit punten. Om een punt te tekenen gebruiken we de methode Console.Write().
Daarvoor moeten zelf geen methode schrijven. Om een lijn te tekenen moeten we zelf aan de slag en maken een methode met de naam Lijn()
. Meetkundige vormen behoren tot de wiskunde. We plaatsen onze methoden in de klasse Vormen
, in de namespace met de naam Wiskunde.Meetkunde
. We maken een bestand met de naam Vormen.cs waarin we alle logica, die met wiskundige vormen te maken hebben, zullen plaatsen.
Stappenplan
- De juiste werkmap kiezen Zorg ervoor dat je een map hebt gemaakt voor de module Programmeren 3. Ik heb die map de naam gegeven Programmeren3. De naam van die map kies je zelf. Maar je maakt wel alle oefeningen steeds in diezelfde map.
- Een nieuw project maken Open Visual Studio en maak een nieuw Project met de naam
LerenWerkenMetCSharp
(en nietlearning
zoals in de afbeelding staat) Als je al een project met die naam hebt, hoef je dat niet meer te doen. Vink de optie Create directory for Solution niet aan, anders wordt er een map in de map met dezelfde naam gemaakt.- Visual C#
- een Console applicatie in .NET Core
- geef er de naam
LerenWerkenMetCSharp
aan (verplichte naam, niet vrij te kiezen); - maak het project in de map Programmeren3;
- maak geen extra map voor de solution
- creëer geen GIT repo, dat doen we vanaf de command prompt of in Powershell;
- Een klassenbestand maken
Maak een klassenbestand met de naam Vormen.cs. - Namespace
Typ de namespaceWiskunde.Meetkunde
en maak een codeblok.namespace Wiskunde.Meetkunde { ... }
- Klasse
Maak een klasse met de naamVormen
.namespace Wiskunde.Meetkunde { class Vormen { ... } }
- Eigenschap
We voegen de eigeschapKleur
toe. Daarmee gegeven we aan in welke kleur de vorm getekend moet worden:namespace Wiskunde.Meetkunde { class Vormen { private ConsoleColor kleur; public ConsoleColor Kleur { get { return kleur; } set { kleur= value; Console.ForegroundColor = kleur; } } . . . } }
- Methode
Maak deLijn()
methode die een lijn tekent van een opgegeven aantal koppeltekens '-'.namespace Wiskunde.Meetkunde { class Vormen { public static string Lijn(int lengte) { return new string('-', lengte); } } }
Opdracht
- Doelstelling: het zijn oefeningen om nog eens na te denken over
- het gebruik van loops
- klassen
- overload methoden
- Maak methode voor de volgende vormen, in hetzelfde project en in dezelfde klasse als de oefening, namelijk:
LerenWerkenMetCSharp
enVormen
:- Rechthoek
- Driehoek
- Wijzig de klasse zodat het mogelijk is om ook het teken te kiezen waarmee de vorm getekend wordt.
- Je kan de kleur en het teken wijzigen met een
set
property. Voeg ookoverload
methoden toe waarmee je de vormen kan tekenen én de kleur of het teken opgeven. In het totaal heb je daarvoor voor elke vorm vier overloads nodig:- een om de vorm te tekenen
- een om de vorm te tekenen in een bepaalde kleur
- een om de vorm te tekenen met een bepaald teken
- een om de vorm te tekenen in een bepaald kleur met een bepaald teken
- Synchroniseer je workspace met behulp van GIT:
- Bewaar je werk in een lokale git repo.
- Plaats in de commentaar van de
commit
de volgende message: "Oefening OO Code schrijven - final" (deze boodschap moet identiek zijn in je commit). - Push je lokale repo naar Bitbucket
JI
2019-09-26 10:19:41